Podcast

Grøn bølge

Heading

8.7.2024

Af

Grøn bølge, det er skønt. Man sætter foden på speederen og sørger for at køre præcis den tilladte hastighed. Og så glider man bare lige gennem alle lyskrydsene uden at skulle sætte farten ned, speede op eller bremse.

Sådan er ideen om grøn bølge i hvert fald, men virkeligheden er bare som regel en anden. Selv hvis man kører alene på en strækning klokken tre om natten, er det, som om det der grøn bølge ikke rigtig spiller. 

Hør professor i datalogi Kim Guldstrand Larsen og lektor i trafikforskning Harry Lahrmann samtale om, hvordan kunstig intelligens kan bidrage til klogere trafikstyring, mindre trængsel og lavere CO2-udledning.

Vært: Biolog og videnskabsjournalist Line Friis Frederiksen

 

Redaktion: Line Friis Frederiksen og Tina Dransfeldt Christensen

 

Producer: Andrew Davidson, Videnslyd

Hør episode 3 af podcasten "Hvordan ved vi det?" på Apple Podcasts her: Grøn bølge. Eller find den der, hvor du lytter til dine podcasts.

Læs mere
Om
Om podcasten "Hvordan ved vi det?"

I ”Hvordan ved vi det?” samtaler nogle af Danmarks dygtigste forskere om samfundets store problemstillinger. I første sæson af ”Hvordan ved vi det?” dykker vi ned i spørgsmålet ”Hvordan forandrer kunstig intelligens vores samfund?" Lyt med her: Hvordan ved vi det? Eller find podcasten der, hvor du lytter til dine podcasts.

Omtalte forskere
Kim Guldstrand Larsen
Kim Guldstrand Larsen er professor ved Institut for Datalogi, Aalborg Universitet. Han er leder af Center for Indlejret Software og forsker bl.a. i verificerbar og robust brug af kunstig intelligens. Han er medlem af Videnskabernes Selskab.
Harry Lahrmann
Harry Lahrmann er en dansk trafikforsker og lektor ved Aalborg Universitet. Han er kendt for sit arbejde inden for trafikstyring og intelligent transportteknologi. Lahrmann har gennem sin karriere bidraget til udviklingen af systemer, der forbedrer trafikflow og sikkerhed på vejene. Hans forskning har også fokuseret på bæredygtig transport og integration af nye teknologier i trafiksystemer. Lahrmanns arbejde har haft en betydelig indflydelse på både national og international trafikpolitik og praksis.