Podcast

Skal vi give kunstig intelligens grønt lys i trafikken?

Heading

8.7.2024

Af

Grøn bølge, det er skønt. Man sætter foden på speederen og sørger for at køre præcis den tilladte hastighed. Og så glider man bare lige gennem alle lyskrydsene uden at skulle sætte farten ned, speede op eller bremse.

Sådan er ideen om grøn bølge i hvert fald, men virkeligheden er bare som regel en anden. Selv hvis man kører alene på en strækning klokken tre om natten, er det, som om det der grøn bølge ikke rigtig spiller. 

Hør professor i datalogi Kim Guldstrand Larsen og lektor i trafikforskning Harry Lahrmann samtale om, hvordan kunstig intelligens kan bidrage til klogere trafikstyring, mindre trængsel og lavere CO2-udledning.

Vært: Biolog og videnskabsjournalist Line Friis Frederiksen

Redaktion: Line Friis Frederiksen og Tina Dransfeldt Christensen

Producer: Andrew Davidson, Videnslyd

Læs mere
Faktaboks
Om podcasten "Hvordan ved vi det?"

En podcast fra Videnskabernes Selskab og Det Unge Akademi.

I ”Hvordan ved vi det?” mødes forskere fra forskellige fagområder i samtaler om nogle af samfundets store problemstillinger. I sæson to dykker vi ned under havoverfladen for at komme tættere på havets mange mysterier og muligheder.

Torben Sangild og Line Friis Frederiksen er værter.

Find podcasten i din favoritapp eller via et af disse links:

Spotify

Apple Podcast

YouTube

Omtalte forskere
Kim Guldstrand Larsen
Kim Guldstrand Larsen er professor ved Institut for Datalogi, Aalborg Universitet. Han er leder af Center for Indlejret Software og forsker bl.a. i verificerbar og robust brug af kunstig intelligens. Han er medlem af Videnskabernes Selskab.
Harry Lahrmann
Harry Lahrmann er en dansk trafikforsker og lektor ved Aalborg Universitet. Han er kendt for sit arbejde inden for trafikstyring og intelligent transportteknologi. Lahrmann har gennem sin karriere bidraget til udviklingen af systemer, der forbedrer trafikflow og sikkerhed på vejene. Hans forskning har også fokuseret på bæredygtig transport og integration af nye teknologier i trafiksystemer. Lahrmanns arbejde har haft en betydelig indflydelse på både national og international trafikpolitik og praksis.